НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА БАТЬКАМ – ПЕРШИМ УЧИТЕЛЯМ СВОЇХ ДІТЕЙ
Інформація про пілотне впровадження проекту нового державного стандарту загальної початкової освіти
У вересні 2017 року розпочинається пілотне впровадження нового державного стандарту загальної початкової освіти. Це важливий попередній етап реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа”. З вересня 2018 року всі першокласники країни навчатимуться за новим стандартом. Перш ніж нові підходи будуть впроваджені в масштабах країни, їх відпрацюють у 100 ретельно відібраних школах. Неможливо досягти успіху без тісної взаємодії між учителями, керівниками шкіл і батьками. Запрошуємо батьківську спільноту до участі та співпраці. Адже майбутнє наших дітей залежить від якості нашого партнерства.
ДОЛУЧАЙТЕСЯ ДО ЗМІН !
ЩО ТАКЕ НОВИЙ ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ ЗАГАЛЬНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ?
Цей документ буде визначати державні вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на рівні початкової освіти. Проект нового державного стандарту сформовано на основі досягнень успішних систем освіти за кордоном. Враховано і здобутки українських інноваційних шкіл, які впродовж двох десятиліть демонструють високу якість початкової освіти. Береться до уваги і досвід експериментального оновлення програм початкової освіти, яке відбулося у 2016 році. Новий державний стандарт початкової освіти набуває чинності 1 вересня 2018 року. У 2017 році триватиме його впровадження у пілотному режимі.
ЯКІ ШКОЛИ БЕРУТЬ УЧАСТЬ У ПІЛОТУВАННІ?
Для участі у пілотному впровадженні проекту нового Державного стандарту початкової освіти Міністерство освіти і науки відібрало 100 шкіл, по 4 школи у кожній області та місті Києві. У кожній школі в пілоті братимуть участь 2 перші класи. У кожному з цих класів має навчатися до 30 дітей. Рішення подати заявку на участь у пілотному впровадженні проекту нового державного стандарту початкової освіти ухвалює керівництво школи. Заявка має бути підкріплена протоколом педагогічної ради навчального закладу, а також схвалена батьківськими зборами класів, які братимуть участь у пілотуванні.
ЩО ЗМІНИТЬСЯ У КЛАСНІЙ КІМНАТІ?
Освітнє середовище буде організоване таким чином, щоб кожна дитина почувала себе у класі затишно і безпечно, а кожен клас відображав ту спільноту дітей, яка там навчається. Навчальний простір буде облаштований так, щоби задовольняти індивідуальні потреби кожної дитини та сприяти роботі дітей в малих групах. Спільна робота у шкільному колективі сприятиме розвитку взаємоповаги і відповідальності. Водночас, будуть місця, де дитина зможе побути наодинці. Так само буде виділено місця, де б діти змогли зберігати особисті речі, які вони приносять у школу. Стіни і меблі будуть використовуватися для розміщення робіт учнів. Така увага до дитячої праці й творчості підвищує їхню самооцінку і формує гідність.
ЯК ЗМІНИТЬСЯ ЗМІСТ?
Обсяг вивчення окремих освітніх галузей, як-от, мовно-літературна чи математична, не зменшиться – просто зміниться спосіб подачі. Повсякденне навчання стане цікавим та успішним. У майбутньому це допоможе сформувати інтерес учнів до математично-природничих дисциплін. Задля підвищення цікавості дітей знання з різних галузей поєднуватимуться в інтегровані теми. Наприклад, першою темою у 2017-2018 навчальних роках буде “Я школярик”. Інші теми: “Знайомтесь – це я”, “Природа і ми” тощо. Навчальні заняття в рамках кожної теми організовані як “міні-уроки”, які переходитимуть в активну діяльність дітей в малих групах. Планування тем здійснюється за активної участі самих учнів за схемою: «Знаємо - хочемо дізнатися - дізналися». Таким чином формуватиметься почуття відповідальності учнів за свій час і свій вибір.
ЯК ЗМІНЯТЬСЯ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ?
Роль учителя зміниться. Крім передачі знань вчитель буде формувати спільноту, сприяти формуванню позитивної самооцінки, розвивати ключові навички для життя. Зокрема, будуть виховуватися цінності свободи і відповідальності. Почуття безпеки. Вміння формувати і відстоювати власну точку зору, слухати інших, ділитися, досягати компромісів. Разом з учителем учні братимуть участь в розробленні та дотриманні правил поведінки у класі. Кілька разів на тиждень у спеціально відведеному місці будуть проводитися ранкові зустрічі, під час яких діти обмінюватимуться новинами, дізнаватимуться про плани на день. Зміниться підхід до оцінювання. Замість ранжування учнів оцінювання слугуватиме одним з інструментів для аналізу індивідуального поступу учнів. Учителі застосовуватимуть палітру засобів для збору інформації: поточне оцінювання досягнень, спостереження, портфоліо учнівських робіт.
ЩО СТАНЕТЬСЯ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ПЕРШОГО КЛАСУ?
По закінченні першого класу Ваша дитина піде у другий клас, де триватиме пілотування проекту нового державного стандарту. Після завершення початкової освіти у пілотних класах у 2021 році діти продовжать вчитися в основній школі також згідно із новим стандартом. За аналогією з початковою освітою, новий державний стандарт базової освіти буде пілотуватися у 2020 році. Водночас, участь в пілотуванні жодним чином не впливає на кількість років навчання у школі. Впровадження 12-річки залежить виключно від політичної волі та наявності необхідних для цього ресурсів у бюджеті. Діти, що навчаються у пілотних класах, перебуватимуть у школі стільки ж років, скільки їх друзі зі “звичайних” класів.
ЯК БУДЕ ЗДІЙСНЮВАТИСЯ УПРАВЛІННЯ ПІЛОТУВАННЯМ?
Кожен учитель пілотного класу пройде ґрунтовну підготовку за участі досвідчених освітян-інноваторів із доведеними результатами навчання. Кожному учителю буде забезпечено необхідні дидактичні і навчальні матеріали. У відібраних школах буде сформовано проектні команди в складі заступника директора і вчителів двох перших класів. За кожною школою буде закріплений педагог-наставник, який буде надавати проектним командам методологічну та інформаційну підтримку. Додаткові ресурси, необхідні для облаштування нового освітнього середовища, будуть надані освітнім закладам через освітні субвенції місцевої влади. Щомісяця проектні команди зустрічатимуться для обговорення успішних практик, викликів та пошуку творчих ідей. По завершенні пілоту проектні команди поширюватимуть досвід змін. Школи стануть ресурсними центрами змін у середній освіті.
ЯК МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ БАТЬКИ?
У початкову школу дитина вже потрапляє з великим багажем знань і навичок. Вона вміє розмовляти, їсти, одягатися, орудує простими знаряддями, доглядає за собою, має навички гігієни. Батьки – це перші учителі й найкращі знавці своєї дитини. “Нова українська школа” передбачає, що учителі разом із батьками утворюють партнерство, у центрі якого знаходиться дитина. Батьки зможуть співпрацювати з учителем у такий спосіб:
• Брати участь у постійному діалозі, у тому числі – у батьківських зборах
• Організовувати додаткову комунікацію (групи в месенджерах, інформаційні розсилки, “чайні зустрічі”, обміни книжками та іграми)
• Допомагати в організації заходів, проведенні класних і позашкільних занять. Коли батьки беруть участь у шкільних заходах, співпрацюють з учителем, дитина бачить, що всі значимі для неї дорослі піклуються про неї. Відтак, зростає її самоповага. Об’єднання зусиль учителів і батьків сприяє особистісному зростанню дитини і полегшує засвоєння матеріалу. Це підтверджують наукові дослідження. Ось чому важливо зробити школу і дім одним цілим для дитини.
ДІЗНАЙТЕСЯ БІЛЬШЕ ПРО ПІЛОТНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОЕКТУ НОВОГО СТАНДАРТУ!
E-mail: agentyzmyn@gmail.com
nus.org.ua
Пам’ятайте: об’єднання зусиль учителів і батьків сприяє особистісному зростанню дитини і полегшує засвоєння матеріалу!